Ook dinosauriërs hadden al last van teken

Foto: Peñalver et al., 2017, Nature Communications

89227_w844_r844-475_989fc8bTeken zijn tegenwoordig een bron van onaangename jeukplekken en extreem vervelende ziektes als Lyme. Maar de notoire parasieten kropen ook al rond toen de dinosauriërs nog over de aarde heersten. Wetenschappers hebben onlangs  in het blad Nature Communications namelijk een aantal teken beschreven, waaronder een tot dusver onbekende soort die naar de beroemde vampier Dracula is vernoemd. De beestjes zijn ontdekt in stukken barnsteen die afkomstig zijn uit Myanmar. De insecten dateren van 99 miljoen jaar geleden. In één fossiel houdt een teek een veertje vast. Die behoort vermoedelijk toe aan een gevederde dino uit het Krijt (145 tot 66 miljoen jaar geleden). Een exemplaar van de Deinocroton draculi, wat ‘verschrikkelijke Draculateek’ betekent, zat zo vol met bloed dat hij acht keer zo groot was als een hongerig zusje. Met het vinden van teken die zich hebben volgezogen met dinobloed wordt Jurassic Park nog geen werkelijkheid. Het reproduceren van dinosaurussen, zoals in de film, met behulp van DNA uit dinobloed in prehistorische muggen zit er voorlopig niet in. “Het lijkt erop dat de moderne technieken niet in staat zijn DNA, of in elk geval voldoende goed bewaard DNA, te halen uit organismen in barnsteen. DNA blijft daarin geen miljoenen jaren intact”, stelt paleontoloog Ricardo Pérez-de la Fuente.