Wel meer, maar nog niet alle wilde vis in supermarkten duurzaam

Zo’n 85 procent van de niet-gekweekte vis die supermarkten momenteel verkopen mag het predicaat duurzaam dragen. Die wilde vis heeft een MSC-keurmerk of een gelijkwaardig duurzaamheidscertificaat. De supermarkten hadden aanvankelijk als doelstelling om voor het eind van dit jaar alleen nog maar duurzame wilde vis te verkopen, maar zijn dus niet helemaal in hun opzet geslaagd. De doelstelling is volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel niet gehaald omdat vissoorten als tonijn amper in duurzame varianten verkrijgbaar zijn. Supermarkten doen het wel beduidend beter dan restaurants en visboeren. Zo verkopen visboeren bijvoorbeeld nog volop niet-duurzame paling, omdat ze bang zouden zijn voor hoge kosten en kwaliteitsverlies. De totale omzet van vis, schaal- en schelpdieren in de supermarkt bedroeg in 2010 526 miljoen euro. De supermarkten zijn daarmee de belangrijkste afnemers van vis. Op zich een goede ontwikkeling, al heb ik zo nu en dan wel enige twijfels omtrent de validiteit van bepaalde duurzaamheidskeurmerken voor wild zeevoedsel.

Bron: NOS

Lees ook:Geen konijnenvlees meer bij Dirk en Dekamarkt
Lees ook:Consumenten kiezen vaker voor duurzaam voedsel
Lees ook:Aantal boeren met Beter Leven-keurmerk verdubbeld
Lees ook:Greenpeace dient klacht in tegen misleidende palingreclame
Lees ook:Supermarkten willen meer verantwoord vlees in de schappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.