Spotje Dierenbescherming niet geschikt voor kinderogen

Papieren dieren
Een spotje van de Dierenbescherming waarin een proefkonijn een spuit in het oog geduwd krijgt, mag niet meer voor 20.00 uur ‘s avonds worden uitgezonden. Dat heeft de Reclame Code Commissie bepaald. Twee boze moeders hadden een protest ingediend bij de commissie. Ze vinden het filmpje te schokkend voor kinderen. Alle dieren die in het spotje voorkomen, zijn van papier. Naast het konijn, is onder meer ook een plaatje te zien van een vos die wordt doodgeschoten en een kip waarvan de snavel wordt afgeknipt. De commercial was rond Dierendag geregeld op televisie te aanschouwen. De Dierenbescherming wilde op die manier aandacht vragen voor de ‘vergeten dieren’. Hieronder verstaat de organisatie dieren die worden mishandeld, verwaarloosd, doorgefokt, gedumpt, opeengepakt of verhandeld. Ook de vele dieren die fungeren als proefkonijn schaart de Dierenbescherming onder deze noemer.

Grens
Directeur Frank Dales van de Dierenbescherming is het niet eens met de uitspraak van de Reclame Code Commissie en tekent beroep aan. De organisatie vindt dat ze op een fatsoenlijke manier een maatschappelijk probleem heeft aangekaart en niet de grens van het toelaatbare heeft overschreden. “Omdat ik deze spot nog vaker wil gebruiken om aandacht te vragen voor vergeten dieren, wil ik graag uitleggen waarom wij vinden dat je kinderen niet hoeft te sparen voor de keiharde realiteit”, zegt hij. “In dit filmpje gebeuren geen enge dingen met dieren, in de echte wereld helaas wel.” Een uitspraak die zeker hout snijdt. Door mensen, en dus ook de generaties die de toekomst gestalte zullen gaan geven, met hun neus op de feiten te drukken en een thema als dierenmishandeling uit het rijk der abstractie te halen, kun je wellicht het fundament leggen voor een nieuwe ethiek die ons als maatschappij naar een hoger moreel plan zal tillen. Een aangezien kinderen een veel duidelijker besef van goed, kwaad en rechtvaardigheid hebben dan de meeste volwassenen, heeft de jeugd op dit gebied misschien wel écht de toekomst.

Lees ook:McDonald’s op de vingers getikt voor misleidende reclamespot
Lees ook:Reclame Code Commissie kraakt predicaat duurzame paling
Lees ook:Uitgelegde kippen vaak als oud vuil behandeld
Lees ook:Intratuin past vlinderactie aan na kritiek
Lees ook:Code van oorlogsduif onkraakbaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.