Dinosauriërs lichter dan gedacht

Vergelijkingsmateriaal
Dinosaurussen waren mogelijk veel minder massief en zwaar dan wetenschappers tot nu toe aannamen. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie. Onderzoekers van Colorado State University hebben naar eigen zeggen grote fouten ontdekt in de modellen die wetenschappers op dit moment gebruiken om de lichaamsmassa van dinosaurussen te berekenen. De berekeningen worden meestal gebaseerd op de omvang van vergelijkbare viervoetige dieren die nu nog leven, zoals olifanten. Maar de lichaamsbouw van die dieren is volgens de Amerikaanse onderzoekers onvergelijkbaar met die van dinosauriërs.

Wendbaar
Als gevolg van de rekenfouten zou het lichaamsgewicht van grote dinosauriërs als de Apatosaurus (ook bekend als Brontosaurus) totaal verkeerd zijn ingeschat. Mogelijk had het dier een gewicht van 18 ton, in plaats van 35 ton zoals tot nu toe werd aangenomen. Ook de vleesetende Tyrannosaurus rex was waarschijnlijk veel lichter en wendbaarder dan wetenschappers tot nu durfden te vermoeden.

Voeding en beweging
“Paleontologen hebben 25 jaar lang een statistisch model gebruikt om het lichaamsgewicht van dinosaurussen in te schatten”, zegt hoofdonderzoeker Gary Packard in The Sunday Times. “Maar door de onderliggende gegevens van dat model te onderzoeken, zijn wij tot de conclusie gekomen dat er serieuze fouten in de rekenmethode zitten. Sommige grote dinosauriërs waren waarschijnlijk maar half zo zwaar als tot nu toe werd aangenomen.” De fouten in de rekenmodellen hebben volgens de onderzoekers ook geleid tot verkeerde theorieën over de voeding en motoriek van dinosauriërs.

Bron: Science Daily