Chinese wetenschappers kweken slanke en koudebestendige varkens met muizengen

VarkengaiaparkkleinChinese wetenschappers zijn erin geslaagd om met behulp van het muizengen UPC1 varkens te kweken die extreem goed tegen kou kunnen. Dit gen versnelt de stofwisseling en zorgt voor een optimale regeling van de lichaamstemperatuur. De genetisch gemodificeerde varkens hebben veel minder lichaamsvet dan normale varkens en zijn dus veel beter in staat om hun lichaamstemperatuur te reguleren. Dat valt te lezen in een artikel in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS. De meeste zoogdieren beschikken van nature over het gen UPC1, maar varkens zijn het in de loop van de evolutie kwijtgeraakt. Uiteindelijk kweekten de Chinese wetenschappers drie gezonde vrouwelijke varkens die het muizengen in hun DNA hadden. Deze  dieren wierpen uiteindelijk twaalf jongen waaraan ze het UPC1-gen doorgaven. De pasgeboren biggetjes hadden gemiddeld 24 procent minder lichaamsvet dan soortgenoten die niet genetisch waren gemodificeerd. Bij wijze van experiment werden de biggetjes ook vier uur lang in een koelcel gezet. De dieren bleken in die koude omgeving beter in staat om hun lichaamstemperatuur op het gewenste peil te houden dan soortgenoten die het gen UPC1 missen. De slankere varkens kunnen veehouders behoorlijk wat kostenbesparingen opleveren. Nu moeten biggetjes in koude streken ‘s winters vaak worden warm gehouden met speciale lampen, omdat ze anders onderkoeld kunnen raken. Daarnaast eten de slanke varkens weinig en zit er toch relatief veel, kwalitatief hoogwaardig vlees aan hun lichaam.

Bron: Nu.nl