Greenpeace en Varkens in Nood lanceren SuperWijzer

Varkens in Nood en Greenpeace hebben eerder deze week de SuperWijzer gelanceerd, een gratis app voor iPhone en Android die de consument helpt een verantwoorde keuze te maken in de supermarkt. Door met een smartphone de barcode te scannen van vlees, zuivel, eieren en vleesvervangers wordt direct zichtbaar of een bepaald product goed of slecht scoort in de categorieën dierenwelzijn, milieu, klimaat en schadelijke stoffen. De SuperWijzer bevat nu reeds zo’n vijftienduizend producten. De scores zijn gebaseerd op speciaal voor de SuperWijzer uitgevoerde studies. De huidige wirwar van keurmerken, labels en misleidende plaatjes op producten in de supermarkt doet soms duizelen. Hoeveel antibiotica is er gebruikt? Hoe staat het met het dierenwelzijn? En zorgt de productie voor klimaatverandering of milieuvervuiling? “De SuperWijzer geeft consumenten de macht met hun koopgedrag de wereld en het leven van productiedieren te verbeteren”, stelt Hans Baaij, directeur van Varkens in Nood. Suzanne Kröger, campagneleider bij Greenpeace: “De SuperWijzer biedt ons perfect inzicht in hoe onze consumptie bijdraagt aan de opwarming van de aarde en verwoesting van het Amazone-woud.”

Bronnen: Varkens in Nood, Greenpeace

Lees ook:Europees Parlement pleit voor strengere controles op dierenwelzijn
Lees ook:Volop misstanden in varkenssector geconstateerd
Lees ook:Maaltijdboxen scoren vaak matig op gebied van dierenwelzijn
Lees ook:Supermarkten willen meer verantwoord vlees in de schappen
Lees ook:Shell en AH gaan voor duurzamer varkensvlees

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.