Opkomst van kikkers gelinkt aan asteroïde-inslag die einde maakte aan het dinotijdperk

BruinekikkercloseupoogDe grote diversiteit aan kikker- en paddensoorten op aarde is grotendeels te danken aan de inslag van de asteroïde die het einde van de dinosauriërs inluidde. Tot die conclusie komt een Amerikaans-Chinees wetenschapsteam in het tijdschrift PNAS. Het blijkt dat bijna alle voorouders (waaronder de drie hoofdgroepen met de meeste leden) van moderne kikvorsachtigen grotendeels tegelijkertijd verschijnen, kort nadat het gigantische stuk ruimterots de aarde raakte op de plek waar nu het Mexicaanse schiereiland Yucatán ligt. De wetenschappers vergeleken een kernset van 95 genen met het DNA van 156 kikkersoorten. Door daarnaast ook nog eens het genetisch materiaal van 145 extra soorten te bestuderen, konden de wetenschappers een stamboom van diverse kikkerfamilies ontwerpen die inzicht biedt in de evolutionaire geschiedenis van deze uiterst gevarieerde (er zijn ruim 6700 soorten beschreven) diergroep. De snelheid waarmee kikkers zich in het Laat-Krijt hebben ontwikkeld en gediversifieerd, suggereert dat de dieren nieuwe ecologische niches opvulden na de massasterfte die gepaard ging met de komeetinslag van 66 miljoen jaar geleden. Kikkerachtigen bestaan namelijk al zo’n 200 miljoen jaar, maar namen pas 66 miljoen sterk in aantal en diversiteit toe.

Bron: BBC News