Canadese paleontologen vinden dinosaurusbloed

SchedeltyrannosaurusGisteren had ik het genoegen om op de Nederlandse premièredag het nieuwe dinospektakel Jurassic World te bekijken. Hoewel de film qua spanning en diepgang achterblijft bij het legendarische eerste deel, was het nieuwste deel uit de reeks visueel wel weer een lust voor het oog. Hoewel het natuurlijk fictie is en we niet met zekerheid kunnen zeggen of de uit de computer getekende dino’s waarheidsgetrouwe weergaven van de dieren zijn die echt miljoenen jaren geleden op aarde rondliepen, maken de fossielen wel duidelijk dat het dinosaurustijdperk vermoedelijk de spectaculairste episode uit de aardgeschiedenis was. De les die (al dan niet bedoeld) uit Jurassic World kan worden getrokken is dat de echte monsters op aarde vaak mensen zijn.

Het is natuurlijk zeer twijfelachtig of we de prehistorische reuzen van weleer ook in het echt ooit weer tot leven kunnen wekken, maar Canadese paleontologen hebben onlangs wel een zeer spannende ontdekking gedaan. In de tenen en klauwen van acht dinosaurussoorten hebben de wetenschappers namelijk bloed en collageen gevonden. De bloedcellen en het collageen werden ontdekt in de dunste delen van de botresten met behulp van een elektronenmicroscoop. Onderzoeker Sergio Bertazzo stuitte min of meer bij toeval op de bloedresten toen hij een klauw van een tweepotige vleesetende dinosauriër onderzocht. Ook in andere fossielen ontdekte Bertazzo bloedcellen. Verder stuitte hij in de rib van een nog ongeïdentificeerde dinosaurus op vezels met aminozuren die voorkomen in het bindweefsel collageen. Toch zal de opmerkelijke ontdekking in de praktijk nog niet leiden tot het creëren en klonen van levende dinosauriërs, want in de bloed- en weefselresten is namelijk geen DNA aangetroffen.