C1000 en Lidl stappen volledig over op weidemelk

Voortouw
De Stichting Dier&Recht heeft de Nederlandse supermarkten meerdere malen dringend verzocht alleen nog melk te verkopen van koeien die in de wei hebben gestaan. C1000 en Lidl hebben het voortouw genomen en hebben besloten om alleen nog weidemelk in te kopen. Vorige week haalden C1000 en Lidl de laatste oude verpakkingen uit het schap.

Rapport
Stichting Dier&Recht heeft in 2010 reeds een rapport laten maken waaruit blijkt dat het uit de wei houden van koeien zeer nadelig is voor het dierenwelzijn. Bedrijfseconomisch zijn er bovendien geen goede redenen om de dieren het hele jaar op stal te houden. Bovendien wil het overgrote deel van de burgers de koeien in de wei zien. Toch verdwijnen er steeds meer koeien – door schaalvergroting – achter slot en grendel. “Dat C1000 en Lidl overgaan op weidemelk is een enorm belangrijke en positieve stap. Hopelijk volgen andere supermarkten het goede voorbeeld van beide supers. Is dat het geval, dan staan binnen een paar jaar alle koeien weer in de wei. Als andere supermarkten het voorbeeld van C1000 en Lidl niet volgen om alleen nog weidemelk in te kopen, dan volgen er gerechtelijke procedures om dit af te dwingen”, stelt Hans Baaij, de directeur van Dier & Recht.

Lees ook:Greenpeace pleit voor verbod op producten met bijengif
Lees ook:Wakker Dier wil kiloknallers aanpakken
Lees ook:Dierenleedplaatjes tegen kiloknallers
Lees ook:Wakker Dier start campagne tegen foute kazen
Lees ook:Meeste Nederlanders bereid om meer te betalen voor weidemelk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.