AH, Friesche Vlag en Rio Mare genomineerd voor Liegebeestverkiezing 2017

Illustratie: Wakker Dier

liegebeest-2017_470_300_sAlbert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag zijn dit jaar de kandidaten in de Liegebeestverkiezing van actiegroep Wakker Dier. Die uitverkiezing is bedoeld om de aandacht te vestigen op merken en bedrijven die liegen of misleidende reclames in de wereld brengen over dierenwelzijn en zo consumenten op het verkeerde been zetten. Albert Heijn is dit keer zelfs twee keer genomineerd, onder meer vanwege een reclame waarin het bedrijf ‘zijn  op elkaar gepropte kweekzalmen’ omschrijft als ‘hele blije vissen’. Zuivelmerk Almhof dankt de nominatie vooral aan reclames waarin koeien grazen in een alpenwei. In werkelijkheid komen de meeste Almhofkoeien volgens Wakker Dier zelden of nooit in de buitenlucht. Visproducent Rio Mare zou tonijn ondanks een zelfverklaarde nadruk op dierenwelzijn vissen levend laten invriezen ‘waardoor ze sterven door verstikking of bevriezing’. De koffiemelk Halfvol Plantaardig van Friesche Vlag zou anders dan de naam suggereert voor 96 procent bestaan uit koemelk.

 

Lees ook:Albert Heijn Liegebeest 2017
Lees ook:Wakker Dier dient klacht in over misleidende kipreclame AH
Lees ook:Wakker Dier opnieuw op zoek naar liegebeesten
Lees ook:Stichting Wakker Dier wil meer aandacht voor misleidende producten
Lees ook:McDonald’s grootste Liegebeest van 2013

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.